Toyota donosi budućnost na puteve i predstavlja ‘Mirai’ limuzinu sa pogonom na gorive ćelije

Toyota Motor Corporation je krajem decembra u Japanu predstavila svoj potpuno  novi model “Mirai”1 , vozilo sa pogonom na vodonične gorive ćelije (Fuel cell vehicle – FCV). Vozilo će se prodavati preko Toyota2 i Toyopet2 dilera. U Evropi, automobil će biti uveden na određena tržišta septembra 2015.

Mirai označava novu eru automobilske industrije. Pomoću vodonika – važnog izvora energije u budućnosti – kao pogonskog goriva, Mirai  postiže izuzetne ekološke performanse, uz praktičnost i zadovoljstvo u vožnji poput bilo kog drugog automobila.

Mirai pokreće Toyotin sistem gorivih ćelija (Toyota Fuel Cell System – TFCS), koji istovremeno koristi tehnologiju gorivih ćelija i hibridnu tehnologiju. Ovaj sistem uključuje novi sklop gorivih ćelija, razvijen u Toyoti, kao i rezervoar vodonika pod visokim pritiskom. TFCS je energetski efikasniji od motora sa unutrašnjim sagorevanjem i tokom vožnje ne emituje CO2 ili štetne gasove. Vozači mogu da očekuju isti kvalitet vožnje kao kod kod vozila sa benzinskim motorom, uz velik domet i vreme punjenja rezervoara od oko tri minuta3.

Mirai nudi sve što biste očekivali od nove generacije automobila: trenutno prepoznatljiv dizajn; uzbudljivu vožnju koja je rezultat vrhunske upravljivosti i niskog težišta; i tiho, ali snažno ubrzanje.

Vodonik može da se dobije iz različitih prirodnih izvoda i bioproizvoda ljudskog porekla, kao što je kanalizacioni mulj. On takođe može da se dobije iz vode pomoću obnovljivih prirodnih izvoda energije poput solarne ili snage vetra. Kada je komprimovan, on ima veću gustinu energije od baterija, pa je relativno lak za transport i skladištenje. Stoga takođe ima potencijal za buduću upotrebu u generatorima i drugim sličnim uređajima. Vozila sa pogonom na gorive ćelije generišu elektricitet iz vodonika, što znači da društvo koje se oslanja na vodonik može da postane realnost. Zato se očekuje da će dodatno ubrzati korišćenje različitih izvora energije.2016-toyota-mirai-hydrogen-fuel-cell-car 2

Plan prodaje u Evropi

Predstavljanje: septembar 2015.

Tržišta: UK, D, DK za 2015, više zemalja 2017.

Godišnji plan prodaje: 50 – 100 automobila godišnje u 2015. i 2016.

Cena: oko 66.000 € + porez (Nemačka)

Proizvodno postrojenje

Motomachi fabrika, Toyota Motor Corporation

Detalji o vozilu

  1. TFCS nudi vrhunske ekološke performanse i laku upotrebu

Mirai koristi TFCS, fuziju tehnologije gorivih ćelija i hibridne tehnologije.

Sistem omogućava veću energetsku efikasnost od motora sa unutrašnjim sagorevanjem, izuzetne ekološke performanse bez emisija CO2 ili drugih štetnih materija tokom vožnje, kao i isti nivo praktičnosti i autonomije poput vozila sa benzinskim motorom. Vreme za dopunu vodonika je oko tri munuta3.

Sistem koristi delove razvijene u Toyoti, kao što su sklop gorivih ćelija, konvertor i rezervoar vodonika pod visokim pritiskom.

Sklop gorivih ćelija

Novi Toyotin sklop gorivih ćelija ima maksimalnu snagu od 114 kW (155 ks). Efikasnost generisanja električne energije je povećana pomoću kanala sa finom 3D mrežom4 (prva na svetu5), koja omogućava ravnomerno generisnje elektriciteta na površinama ćelija, a rezultat toga je kompaktna veličina, visoke performanse i najveća na svetu gustina izlazne energije od 3,1 kW/L (2,2 puta više od prethodnog Toyota FCHV-adv modela).

Količina vode na membranama gorivih ćelija ima značajan uticaj na efikasnost generisanja elektriciteta. Kontrola količine vode se obavlja preko internog sistema cirkulacije, koji cirkuliše vodu stvorenu tokom generisanja elektriciteta, što znači da je Toyotin sklop gorivih ćelija vodeći sistem takve vrste na svetu5, jer ne zahteva ovlaživač.

Konvertor

Novi kompaktni, izuzetno efikasni konvertor velikog kapaciteta je razvijen da poveća snagu Toyotinog sklopa gorivih ćelija na 650 volti. Zbog veće voltaže mogla je da se smanji veličina elektromotora i broja gorivih ćelija. Rezultat je manji sistem većih performansi i posledično manji troškovi izrade sistema.2016-toyota-mirai-hydrogen-fuel-cell-car

Rezervoar vodonika pod visokim pritiskom

Rezervoar sa troslojnom strukturom napravljen od plastike ojačane ugljeničnim vlaknima se koristi za skladištenje vodonika pod visokim pritiskom od 70 MPa (70 megapaskala ili približno 700 bara). U poređenju sa rezervoarom korišćenim na Toyota FCHV-adv modelu, zapremina je povećana za približno 20 procenata, dok je težina i veličina smanjena, kako bi se postigao najbolji rezultat na svetu5 od 5,7 wt%6.

 

  1. Bezbedan i siguran dizajn vozila uz sveobuhvatne bezbednosne uređaje

 

Bezbednosne mere

Mirai je dizajniran tako da bezbednost bude najveći prioritet, a osnovna stavka je da vodonik ne curi. U malo verovatnom slučaju da do curenja dođe, obezbeđena je trenutna detekcija i blokiranje daljeg curenja, kako bi se sprečila akumulacija vodonika u karoseriji automobila.

 

  • Razvoj rezervoara za vodonik pod visokim pritiskom, koji je snažan, trajan i sa odličnim karakteristikama za prevenciju curenja.
  • Senzori za vodonik istovremeno daju upozorenje i zatvaraju glavni ventil rezervoara.
  • Rezervoari za vodonik i drugi delovi u vezi sa vodonikom se nalaze izvan kabine, kako bi u slučaju curenja vodonika on lako izlio.

 

Upotreba struktura koje efikasno raspršuju i apsorbuju energiju sudara garantuje visoke bezbednosne performanse koje štite sklop gorivih ćelija i rezervoar pod visokim pritiskom u slučaju frontalnog, bočnog i sudara od pozadi.

 

Okvir Toyotinog sklopa gorivih ćelija je konstruisan od novorazvijene termoplastike ojačane ugljeničnim vlaknima, koja je lagana, snažna i lako se proizvodi. To štiti Toyotin sklop gorivih ćelija, tako što apsorbuje energiju od rupa na putu i drugih uticaja.

 

Čitav dijapazon napredne bezbednosne opreme primerene novoj generaciji vozila 

Napredne bezbednosne tehnologije kao standardna oprema:

  • Sistem za prevenciju sudara (sa radarom sa milimetarskim talasima) pomoću upozorenja i kontrole kočnica pomaže da se spreči sudar ili ublaži šteta, ako sistem detektuje veliku verovatnoću za sudar.
  • Sistem za održanje kretanja u saobraćajnoj traci koristi kamere koje detektuju bele ili žute linije i upozorava vozača ako vozilo izlazi iz svoje trake.
  • Kontrola kretanja ograničava naglo kretanje ili naglo ubrzanje tokom promene stepena prenosa.
  • Monitor mrtvih uglova koristi radar kako bi detektovao vozila u susednim trakama i tako pomogao pri promeni saobraćajne trake.
  1. Mirai ima trenutno prepoznatljiv dizajn

 

Spoljašnjost

Za dizajn prednjeg dela primenjena je nova tehnika koja naglašava leve i desne usisnike vazduha. Otmen prednji deo naglašava individualnost vozila.

 

Elegantni bočni profili asociraju na tečan oblik kapljice vode i reflektuju odliku vozila da emituje samo vodu. Krovne šine i hauba izgledaju kao da iskaču iz karoserije, što stvara utisak niskog težišta vozila i u isto vreme govori da je reč o vozilu budućnosti.

 

Zadnji deo vozila ima naglašen dizajn i trapezoidni oblik, koji se proteže od lajsne registarske tablice do donjeg dela branika i dalje ka točkovima, dok gornji deo branika naglašava široku pojavu i odražava moćan, stabilan stav. On takođe stvara jasan utisak toka vazduha preko i ispod branika.

 

Farovi odišu najmodernijim dizajnom i prefinjenim luksuzom, a otmenost dodatno naglašava izuzetno tanak profil i linijski raspored četiri LED svetla, sa vidiljivom optičkom opremom. Prednji pokazivači smera i poziciona svetla su odvojeni od farova, što doprinosi tankom profilu farova, ali i savršenoj integraciji sa bočnim delovima prednje maske. Zajedno ovi elementi stvaraju napredan i čist dizajn, sa aerodinamičnim linijama koje poboljšavaju protok vazduha.

 

Mirai dolazi sa 17-inčnim aluminijumskim naplacima koju su napravljeni procesom graviranja7 i stoga su lakši.

 

Dostupno je šest boja karoserije.2016-toyota-mirai-hydrogen-fuel-cell-car 3

 

Unutrašnjost

Profil Mirai-a spaja prednji i zadnji deo u jedan izuzetno prijatan prostor. Stvoren je prefinjen prostor kabine sa mekanim oblogama vrata i drugim unutrašnjim površinama, kao i blistavim srebrnim detaljima.

 

Prednja sedišta odlično drže telo, a to je postignuto pomoću posebnog procesa proizvodnje8. Sedišta su električno podesiva u osam smerova radi optimalnog položaja tela, a električno podesiva lumbalna potpora je standradno ugrađena u vozačevo i suvozačevo sedište.

 

Instrumenti su centralno postavljeni na vrh kontrolne table i obuhvataju brzinomer i 4,2-inčni multiinformacioni TFT ekran, sa dizajnom koji kao da ‘iskače’ iz okruženja. Vozač može da kontroliše ekran pomoću komandi na upravljaču.

 

Grejačima sedišta i drugim kontrolama se upravlja preko elektrostatičkog kontrolnog panela klima uređaja, laganim dodirom povšine ekrana.

 

Uređaji koju obezbeđuju prijatan boravak u kabini su ugrađeni kao standardna oprema, a obuhvataju grejanje upravljača i sedišta (dva podešavanja temperature za sva sedišta), koji trenutno greju i znatno štede energiju, potpuno automatsko i dvozonsko podešavanje klima uređaja sa prekidačima za ekološki način rada i “Nanoe”9 tehnologijom za pročišćavanje vazduha koja puni kabinu svežim vazduhom.

 

Dostupne su tri boje unutrašnjosti, uključujući zagasitu belu.

 

Prtljažni prostor

Položaj baterija omogućava obilan prtljažni prostor.

 

  1. Vrhunska upavljivost i izvanredno tih rad dovode do velikog zadovoljstva u vožnji

 

Toyotin sklop gorivih ćelija i optimalna kontrola baterije pokreću elektromotor i obezbeđuju dobar odziv agregata pri svim brzinama. Posledica toga je trenutno povećanje obrtnog momenta pri pritisku na papučicu gasa, kao i snažno i uglađeno ubrzanje.

 

Upravljivost i udobnost vožnje su postignuti tako što su sve glavne komponente Toyoting sklopa gorivih ćelija smeštene ispod poda, kako bi se postiglo nisko težište i odlična raspodela težine između prednjeg i zadnjeg dela. Tome doprinosi i karoserija velike čvrstoće, koja je naročito ojačana oko zadnjeg ogibljenja.

 

Potpuno ravno podvozje i aerodinamično dizajnirana poziciona svetla smanjuju otpor vetra i potrošnju, istovremeno poboljšavajući stabilnost. Aerodinamične peraje na bočnim stranama zadnjih kombinovanih svetala poboljšavaju stabilnost prilikom vožnje po pravcu.

 

Kako vozilo pri svim brzinama pokreće elektromotor, postignut je izuzetno tih rad, a tome doprinose i smanjena buka vetra, zaptivanje svih delova karoserije i upotreba materijala za zvučnu izolaciju optimalno razmeštenih širom kabine, uključujući staklo koje blokira zvuk na vetrobranu i svim bočnim prozorima.

 

Režim kočenja “Bs” (potpora kočenju) na efikasan način koristi regenerativno kočenje i poboljšava kočione performanse kada vozač naglo usporava ili vozi niz duže nizbrdice.