Šta je akvaplaning i kako da se bezbedno vozi po kiši?

Prolećne oluje vrlo često mogu da poplave put. Zbog jake kiše nekada je nemoguće da se uoči veća količina stajaće vode ispred automobila, pa se i šare na gumama začas ispune vodom koju više nije moguće istisnuti. Tada dolazi do akvaplaninga, koji se najčešće javlja pri brzini kretanja vozila od 55 do 90 kilometara na čas. Kvalitetne i dobre gume su jedan od elemenata koji vam može pomoći da izbegnete ovu opasnost.

Kao što je već poznato zakonski minimum za dubinu šara na letnjim gumama je 1.6 mm, međutim iz kompanije Continental, jednog od najvećih svetskih proizvođača pneumatika, poručuju da gume sa minimalnom dubinom profila 3 mm mogu da učine vašu vožnju znatno bezbednijom. Kako bi to i dokazali napravili su uporedni test u kome su se dva automobila kretala jednakom brzinom, na istoj podlozi i u isto vreme započela kočenje. Automobil sa gumama čija je dubina šara bila 1.6 mm imao je duplo duži kočioni trag, a takođe je i upravljanje volanom bilo otežano. Zaključak je, da pri zaustavljanju na mokroj podlozi, milimetri donose razliku od nekoliko metara.

Ako se ipak dogodi da se nađete u situaciji akvaplaninga sledi nekoliko saveta šta treba da uradite: Držite obe ruke na volanu i ne pokušavajte da upravljate ili kočite, jer to može da prouzrokuje klizanje.

Skinite nogu sa gasa i postepeno smanjujte brzinu – bez kočenja. Ostavite veći razmak u odnosu na vozilo ispred vas. Pritisnite kvačilo, ili prebacite menjač u neutralni položaj i sačekajte da brzina padne na nivo na kome gume imaju ponovo kontakt sa asfaltom.

Budući da akvaplaning zavisi od dubine profila šare, visine vode na putu i brzine, preporučljivo je da redovno proveravate svoje gume kako biste bili sigurni da još uvek imaju dovoljno gazećeg sloja. Iz Continentala najavljuju da ćemo u budućnosti imati sigurnosne sisteme koji rade na principu eTIS senzora (elektronski-pneumatski informacioni sistem) montiranih na unutrašnjim stranama guma, koji će vozača u ranoj fazi da upozore na potencijalnu opasnost.

Takođe svaki novi automobil trebalo bi da ima ugrađene kamere na retrovizorima i braniku koje registruju prekomernu količinu vode ispod vozila. Pored toga, ova kompanija će biti u mogućnosti da putem V2Ks tehnologije svojim korisnicima obezbedi “mrežu solidarnosti” gde jedno vozilo deluje kao sigurnosni senzor za sva ostala vozila i šalje informacije svima koji bi potencijalno mogli da budu ugroženi.