Mercedes-Benz Actros u “Fuel Duelu”

29 Jan 2015

Sa tržišnim udelom od 23 posto, Mercedes-Benz Actros je trenutno vodeći na evropskom tržištu teških kamiona bruto mase 16t i više. U Nemačkoj je takođe vodeći sa oko 40 posto udela na tržištu. Razlozi njegove velike popularnosti među vlasnicima transportnih kompanija su njegova izvanredna ekonomičnost i efikasnost, kao i visok stepen bezbednosti. Samo pokazatelji potrošnje dovoljni su da vas u to ubede: Actros sa motorom Euro VI troši do pet posto manje goriva nego njegov prethodnik sa Euro V agregatom. U kombinaciji sa sistemom za kontrolu brzine Predictive Powertrain Control (PPC) koji se prilagođava konfiguraciji terena, ušteda goriva može se povećati za dodatnih pet posto.

Ušteda goriva od 11 posto u odnosu na konkurente Actros je ovde još ubedljiviji u odnosu na svoje rivale. U oko 750 uporednih testova potrošnje goriva sprovedenih u okviru raznih voznih parkova i u “svakodnevnom radu” na putu – nazvanih Fuel Duel – Actros je ostvario prednost u pogledu potrošnje u proseku 11 posto. Uz to, Mercedes-Benz Actros je pobednik u više od 90 posto svih duela.

mercedes-benz-actros-mobil-auto-kozarev-01

Najsvežija potvrda ovih podataka dolazi nam iz Zesta, kod Dortmunda: u firmi Majberg Transport, Actros 1845 LS (Euro VI) stavljen je na probu nasuprot konkurentskom vozilu sa sistemom Euro V i preuzeo je transportne poslove ovog drugog na dve nedelje. Vlasnik kompanije Dirk Majberg pojašnjava: “Nisu nas zanimale brojke koje se mogu naći u raznim brošurama – hteli smo da
testiramo Mercedes-Benz u svakodnevnom radu i da saznamo šta on može da postigne u poređenju sa našim postojećim tegljačima, koji beleže ukupnu prosečnu potrošnju od 29,5 l/100 km.” No, to nije bio jednostavan izazov za Actros, budući da je potrošnja goriva kod najboljeg kamiona u voznom parku kompanije bila znatno niža od proseka – zahvaljujući delom njegovoj
ekonomičnoj Euro V tehnologiji – i iznosila je 26,9 l/100 km. Upravo to bila je vrednost koju je Actros morao da pobedi u dvonedeljnom duelu.

U okviru Fuel Duela, Actros 1845 LS koji je prešao 4972,7 km tokom testiranja, ostvario je prosečnu potrošnju od 25,0 l na 100 km. To znači uštedu u potrošnji goriva u poređenju sa konkurentskim kamionom sa Euro V motorom od 1,9 l/100 km ili sedam posto. Na godišnju kilometražu od 120.000 km, ovajrezultat omogućava uštedu od 2280 l goriva i šest tona CO2.

Ista pravila uvek važe za organizovanje duela: vozač iz određene flote kamiona dobija detaljne instrukcije i u početku ga prati profesionalni instruktor ili iskusan član iz sektora prodaje u Mercedes-Benzu. Vozač zatim obavlja uobičajene poslove, vozeći Actros u trajanju od dve nedelje uz podršku FleetBoard telematike. Sva vozila Mercedes-Benza koja učestvuju u Fuel Duelu
imaju identičnu konfiguraciju: vozila uglavnom imaju StreamSpace kabinu, PPC i FleetBoard. Samolepljivi materijal koji upućuje na ovu kampanju jasno ukazuje koje vozilo učestvuje u njoj.

mercedes-benz-actros-mobil-auto-kozarev-02

Danas imamo 90 Actros kamiona na putevima u 22 države koje učestvuju u Fuel Duelu – inicijativi koju je pokrenuo ogranak Mercedes-Benza u Holandiji pre dve godine. Mercedes Powershift 3 i PPC ugrađeni prvi put Actros 1845 LS bio je u akciji tokom dve nedelje kampanje u transportnoj kompaniji, vukući poluprikolicu hladnjaču sa 33 palete svežeg mesa svakodnevno od Hajligenštata do Dortmunda.

Prvog dana vozač je temeljno obučen za upravljanje vozilom i upoznat sa Ekonomičnom opcijom Mercedesovog automatskog sistema prenosa PowerShift 3, koji je deo standardne opreme. Intuitivni sistem za kontrolu brzine Predictive Powertrain Control (PPC) takođe je bio novina za vozača. Pošto PPC ne samo da poznaje topografiju maršrute, već i zna tačnu masu vozila i raspon brzine podešen u sistemu za kontrolu brzine, može da izračuna koji je stepen prenosa optimalan mnogo brže nego što bi to mogao da učini bilo koji vozač i shodno tome vrši promenu stepena prenosa baš u pravom trenutku.

FleetBoard telematika vrlo brzo je utvrdila koliko je ekonomično vozač iz Majberga vozio Actros 1845 LS. U tom cilju, beleženi su najrazličitiji podaci, počev od podataka u fazi ubrzanja ili kočenja, preko onih o rasponu brzine i promenama stepena prenosa, pa sve do zahtevane snage u različitim okolnostima. Svakoga dana u Mercredes-Benz pogonu u Vertu, konsultant Fabijan Ajzenhauer iz Tima za profesionalnu obuku i savetovanje za teritoriju Nemačke procenjivao je prikupljene podatke. Prema njegovim proračunima urađenim na osnovu informacija o korišćenju određenog stepena prenosa pokazalo se da su promene stepena prenosa bile ekonomične u 96,6 posto slučajeva. Ajzenhauer nije štedeo reči hvale za vozača: “Čovek koji je bio za volanom pravi je profesionalac. Na evaluacionoj skali FleetBoard sistema, koja se kreće od 1 do 10, ostvario je rezultat od 9,67.”

mercedes-benz-actros-mobil-auto-kozarev-03

Vozač je takođe upoznat sa ovim rezultatom. To je zato što mu je omogućen pristup detaljnim i sveobuhvatnim informacijama koje pruža FleetBoard preko displeja postavljenog u kabini – bilo zbirnih informacija prikupljenih tokom dužeg vremenskog perioda ili onih vezanih isključivo za poslednju vožnju, u zavisnosti od izabranih podešavanja. Na taj način vozač ne samo da dobija ocenu za svoj stil vožnje, već tako može da ima uvid u sve podatke o vozilu, a uređaj nudi i savete za razvijanje još ekonomičnijeg načina vožnje.

Fabijan Ajzenhauer radi kao konsultant poslednjih pet godina, a pre toga radio je kao instruktor. Dakle, vrlo dobro je upoznat sa poslom, ali i sa činjenicom da se broj dobrih vozača neprekidno smanjuje – štaviše, generalno je broj vozača sve manji. Zbog toga je još važnije da tehnologije koje olakšavaju vožnju ublaže pritisak na vozače, kako u pogledu bezbednosti, tako i u pogledu ekonomičnosti.

Dokaz da su inženjeri razvoja u kompaniji Mercedes-Benz na Actros-u uspešno implementirali oba ova faktora uspeha ogleda se u 13 “anđela čuvara” koji su ugrađeni u vozilo: neki od delova opreme su i sistem Proximity Control Assist (kontrola rastojanja), Stability Control Assist (kontrola stabilnosti – ESP) i Lane Keeping Assist (kontrola vožnje u kolovoznoj traci), kao i Active Brake Assist 3 (sistem aktivnog kočenja) koji prema potrebi može samostalno aktivirati hitno kočenje u slučaju pojave pokretnih i stacionarnih prepreka.