Čačanski Autoprevoz prvi kupac Volvo hibridnih autobusa na Balkanu

09 Apr 2017

Od početka aprila u sistem gradskog prevoza u Čačku biće uključeno 10 Volvo gradskih autobusa s hibridnim pogonom, koji je za te potrebe kupio renomirana prevoznik Autoprevoz doo. Čačak će biti prvi grad u Srbiji i na zapadnom Balkanu u kojem se za prevoz putnika koristi ne samo ovakav Volvo autobus, već i ovakav tip vozila sa modernom pogonskom grupom.

„Autoprevoz doo, koji od 2007. godine posluje kao deo internacionalne Kavim Grupe, veoma rado prihvata i primenjuje savremene tehnologije u prevozu putnika – od novih autobusa, preko prodaje karata na nov način, do telemetrijskih sistema kojima pratimo stil vožnje i ponašanje vozača. Nabavka vozila s hibridnim pogonom je naš prvi korak ka održivom prevozu budućnosti“, kaže izvršni direktor Autoprevoza, diplomirani inženjer saobraćaja, Aleksandar Petronijević.

Renomirani čačanski prevoznik se opredelio da prvu tranšu vozila s mešovitim pogonom čini 10 Volvoovih solo autobusa 7705 LH Hybrid, koji su neko vreme komforno,  ekonomično i uz značajno smanjenje emisije štetnih izduvnih gasova prevozili putnike u jednoj centralnoevropskoj prestonici.

„Naši prvenci stižu u odličnoj tehničkoj i estetskoj kondiciji, sasvim spremni za višegodišnju eksploataciju“, naglašava gospodin Petronijević. „To su solo vozila dužine 12, širine 2,55 visine 3,22 metra sa 32 sedišta, dva mesta za putnike u invalidskim kolicima i 50 mesta za putnike koji stoje. Pokreću ih Euro V četvorocilindarski dizel motor Volvo D5F215 radne zapremine 4,76 litara sa 215 KS i 800 Nm maksimalnog obrtnog momenta i elektromotor snage 120 kW sa istim maksimalnim  obrtnim momentom – od 800 Nm. Prenos obavlja Volvoov I-SAM sistem, koji uključuje automatizovani I-Shift menjač sa 12 stepeni prenosa.“

Čačanski „zeleni autobusi“ će biti atrakcija i za vozače i za putnike, jer će iz mesta polaziti skoro bešumno, budući da je za start vozila angažovan elektromor koji pokreće samo struja. Kada vozilo postigne brzinu od 20-30 km uključuje i povremeno opet isključuje klasičan dizel motor čija je uloga da dopuni litijum-jonske baterije u kojima se akumulira struja za pogon elektromotora. Struja se akumulira i pri svakom kočenju Volvo hibridnog autobusa.

Glavne prednosti ove vrste pogona su smanjenje potrošnje – u proseku i do 30 odsto u odnosu na uporediva vozila sa konvencionalnim dizel motorima, smanjenje emisije štetnih gasova u sličnom odnosu i manje buke emitovane iz vozila, ne samo pri polasku već i tokom kontinuirane vožnje.

Volvo već decenijama eksperimentiše sa alternativnim pogonskim sistemima za autobuse i kamione. S hibridnim pogonom je najdalje odmakao u upravo u autobusima, pa od početka ove decenije nudi serijski napravljena vozila za gradski prevoz s hibridnim (mešovitim) ali i drugim vrstama elektro pogona.

„Naša odluka da u specijalnom aranžmanu s Volvoom kupimo prvih 10 hibridnih autobusa se temeljni na višegodišnjem odličnom iskustvu s ovom markom: ne računajući mini i midibuse, oko 70 odsto našeg voznog parka čine upravo Volvo autobusi različitih tipova i starosti – najmlađi u Autoprevozu u Čačku je iz 2013-te, a najstariji iz 2007. godine“, kaže gospodin Petronijević. „U sistemu Kavim Srbija, u kojem posluju još i prevozničke kompanije u Vranju, Raškoj i Novom Pazaru, više od 80 odsto velikih autobusa su Volvoove proiozvdodnje – ukupno oko 150. O njihovoj pouzdanosti govori podatak da je najstariji, iz 1989. Godine, u kompaniji u Novom Pazaru i dalje u dobrom voznom stanju“, dodaje gospodin Petronijević.

Autoprevoz Čačak je jedan od najstarijih prevoznika u našoj državi: formiran je 1949. godine. Danas u voznom parku ima 142 autobusa svih tipova  i veličina, zapošljava 330 radnika, godišnje preveze više od 12 miliona putnika, od čega trećinu – oko četiri miliona u gradskom saobraćaju. U gradskom prevozu Čačka Autoprevozovi autobusi mesečno prevaljuju više od 300.000 km. Od aprila veliki deo ovog angažmana biće  realizovan Volvoovim prijateljima okoline  – modernim hibridnim autobusima iz familije 7700.