Budućnost mobilnosti – Bosch i TomTom udružili su se na inovativnoj tehnologiji

Razvoj automatizovane vožnje slagalica je s mnogo delova. Bosch se približava potpunom rešenju zajedno s holandskom kompanijom TomTom, proizvođačem karti i pružaocem saobraćajnih usluga. Ove dve kompanije su se dogovorile o saradnji na području karata za visoko-automatizovanu vožnju. Prema ovom dogovoru TomTom dizajnira potrebne karte dok Bosch, na temelju svog rada na projektovanju sistema, definiše specifikacije koje ove karte moraju da zadovolje.1-CC-21380 Čak i sada karte se upotrebljavaju u automatizovanim vozilima koje Bosch ispituje na određenim javnim putevima u Nemačkoj (A81) i u Sjedinjenim Državama (I280). Komentarišući o važnosti ovog poduhvata, član Bosch upravnog odbora, dr Dirk Hoheisel, kaže: „Automatizovana vožnja na auto-putevima od 2020. biće moguća samo s kartama visoke preciznosti.” Jan Maarten de Vries, potpredsednik odeljenja za motorna vozila u kompaniji TomTom, takođe dodaje: „Do kraja 2015. želimo da imamo nove karte visoke preciznosti za automatizovanu vožnju za sve auto-puteve i slične puteve u Nemačkoj.” Pokrivenost puteva proširiće se kasnije na ostatak Evrope i Severnu Ameriku.

Karte za visoko-automatizovanu vožnju i karte koje se koriste u trenutnim navigacijskim sistemima uglavnom se razlikuju u dva aspekta. Prvo, preciznost je značajno veća – do u decimetar. Drugo, materijal karte za visoko-automatizovanu vožnju sastoji se od više slojeva. Tradicionalni osnovni sloj za navigaciju koristi se za izračunavanje rute od tačke A do tačke B, uključujući niz puteva po kojima treba voziti. Sloj za lokalizaciju koristi novi koncept pozicioniranja koji omogućava izuzetno precizne podatke karte, a automatizovano vozilo ih upotrebljava za precizno određivanje svog položaja u traci. Da bi to napravilo, vozilo upoređuje prepoznatu okolinu s odgovarajućim informacijama u sloju za lokalizaciju. Na taj način vozilo može precizno da odredi svoj položaj u odnosu na put i okruženje.1-BBM-21371

Sloj za planiranje koji sledi nakon lokalizacijskog sloja sadrži ne samo atribute kao što su površinske oznake puta, saobraćajni znakovi, ograničenja brzine itd. već i 3D informacije o geometriji puta, uključujući zavoje i nagibe. Uz pomoć tih vrlo detaljnih informacija o traci automatizovano vozilo može da odluči kada i kako da promeni traku.

U visoko-automatizovanoj vožnji sigurnost i udobnost uveliko zavise od ažuriranog materijala karte. Na primer, najnovije informacije o ograničenju brzine moraju odmah da budu dostupne. Samo tada vozila mogu da odaberu najbolju proaktivnu strategiju vožnje. Po tom pitanju Bosch i TomTom oslanjaju se na nekoliko elemenata i usluga za održavanje ažuriranosti karte: vozni park za
mapiranje kompanije TomTom i dalje će redovno biti na putevima i precizno mapirati nove puteve i rute. Kako bi zabeležili nedavne promene na putevima, kao što su izmenjene vozne trake ili novi saobraćajni znakovi, TomTom i Bosch planiraju da koriste povratne informacije iz voznih parkova vozila opremljenih s potrebnim senzorima. Informacije o promenjenim uslovima na putu zabeležene na ovaj način prebacivaće se na server, potvrditi i uneti u digitalnu bazu podataka karte. Ažurirana mapa se tada šalje nazad visoko-automatizovanom vozilu u pokretu, što će mu omogućiti da efektno vidi dalje od svojih senzora.1-BBM-21368

Ova saradnja kompaniji Bosch i TomTom na području karata za visokoautomatizovanu vožnju produžetak je već postojećeg uspešnog partnerstva. Boschovoj budućnosti povezanih sistema takođe doprinose dinamičke informacije o karti koje TomTom omogućuje putem povezivanja na server u stvarnom vremenu – iako bez sloja za lokalizaciju. Na taj način se omogućava predviđanje
rute unapred i prikladno prilagođavanje strategije vožnje. Ovo je rešenje prvi put prikazano 2014. na salonu komercijalnih vozila IAA u Hannoveru. Sistem rano prepoznaje potencijalne rizične tačke iza brda ili na početku saobraćajne gužve i automatski pravovremeno smanjuje brzinu vozila. To značajno snižava rizik od sudara od pozadi. Uz to, ujednačeno ponašanje tokom vožnje znači veću udobnost za vozača i bolje korišćenje goriva za vozilo.